Reisverhaal «Panama, aankomst en bezoek rond Panama stad »

2 landen in Centraal Amerika | Panama | 2 Reacties 23 Februari 2020 - Laatste Aanpassing 23 Februari 2020

Na enkele jaren in Azië rondgetoerd te hebben, kiezen we nu voor Centraal-Amerika.Gelukkig en per toeval gaan we de andere richting uit dan waar het Corona-virus is opgedoken.

Op ons programma staan er 2 landen: Panama en Nicaragua

de landen welke we in het verleden bezochten staan onderlijnd in rood, Panama en Nicaragua zijn met een groene pijl aangeduid

We spreken over Centraal Amerika, officieel echter hoort het smalle gebied tussen Noord- en Zuid-Amerika tot Noord-Amerika.Panama vormt de landbrug tussen de beide Amerika’s.

In Panama blijven we ongeveer 3 weken, om Nicaragua te leren kennen trekken we 5 weken uit.

PANAMA

1.Inleiding

De Republiek Panama is het meest zuidelijke land van Noord-Amerika met een oppervlakte van 75.517 km2 , zo ongeveer 2,5 maal de oppervlakte van België.

Panama is westelijk met de rest van Noord-Amerika verbonden via het land Costa Rica, een land dat we vele jaren geleden bezochten.Het land grenst oostelijk aan het Zuid-Amerikaanse land Colombia, een land dat we twee maal bezochten, de laatste keer enkele jaren geleden.
Ten zuiden is er dan de Stille Oceaan en ten noorden de Caribische Zee, een deel van de Atlantische Oceaan.

Panama telt daarbij nog meer dan 1.000 eilanden waarvan het grootste, Isla de Coiba, 424 km2 groot is.
De hoogste top is de vulkaan Baru met een hoogte van 3475 m.Panama bevindt zich dus ook op de Ring of Fire, het gebied rond de Stille Oceaan dat erg gevoelig is voor aardbevingen en heel wat vulkanen telt.

In Panama wonen iets meer dan 4 miljoen mensen waarvan 80% in de dienstensector werkt.
Het land voert vooral bananen, garnalen en ruwe suiker uit, het voert machines, aardolie en chemische producten in.

In 1923 ontstond het plan om een weg te bouwen vanaf het noorden van Amerika tot het zuiden.Vooral in de VS en Canada is deze weg er nooit gekomen.Om deze Panamericana of Interamericana toch een gestalte te geven is er een netwerk van wegen voorgesteld welke de ganse lange route moeten voorstellen.Daardoor wordt de totale lengte iets tussen de 25.000 en 50.000km lang

Maar het onherbergzame gebied rond de grens Panama-Colombia, de Darien provincie, zorgt voor een onderbreking van de Panamericana.Wie met de trein, de auto, de fiets of hoe dan ook, de route van het noorden van Amerika naar het zuiden wil afleggen, moet in Panama de boot of het vliegtuig op om de oversteek naar Colombia te maken

Het aanleggen van een route door dit gebied is om verschillende redenen voorlopig uitgesteld. Onder meer is aangevoerd dat men de natuur van Darién, een groot ongerept natuurgebied en bovendien het leefgebied van Indianenstammen, niet wil aantasten. Maar ook argumenten van economische ordening hebben altijd een rol gespeeld. Een wegverbinding van Zuid- naar Midden-Amerika zou mond- en klauwzeer naar Zuid-Amerika kunnen brengen, terwijl men aan de noordkant juist huiverig is voor toenemende aantallen economische vluchtelingen. Intussen lijkt het aan een werkelijke verkeersvraag te ontbreken, terwijl de kosten van aanleg van de route (door bergachtig en moerassig gebied) hoog zouden zijn.  Bovendien zijn er heel wat gevaarlijke drugsgerelateerde activiteiten in de Darien - zowel in Colombia als in Panama

de Panamericana is onderbroken tussen Yaviza in Panama en Turbo in Colombia

Waar zich nu de landmassa van Panama situeert was 20 miljoen jaar geleden oceaan. Hier was een open verbinding tussen de Atlantische en de Stille Oceaan.

Onder het oppervlak botsten langzaam 2 tectonische platen waarbij de Pacifische Plaat langzaam onder de Caribische Plaat schoof. De druk en de hitte die hierdoor ontstonden zorgden voor de vorming van onderwatervulkanen.15 miljoen jaar geleden groeiden sommige van deze vulkanen gr zo hoog dat ze boven water kwamen en eilanden vormden.  Gedurende de volgende miljoenen jaren kwamen er steeds meer vulkanen uitsteken boven het oceaanoppervlak. 

Ondertussen zorgde de beweging van de 2 platen er voor dat de oceaanbodem werd opgeheven ook tot boven het oceaanoppervlak.

Gedurende lange periodes werden enorme massa’s zand, bodem en modder afgevoerd van het Noord- en Zuid-Amerikaanse continent. Het verplaatsen van deze sedimenten van land naar zee werd veroorzaakt door sterke zeestromingen en golven. Doordat er nog steeds een vrije ruimte was tussen beide continenten werden die stromingen nog versterkt.

Deze afzettingen vulden beetje bij beetje over een periode van miljoenen jaren, de gaten tussen de eilanden, tot uiteindelijk het gebied tussen Noord- en Zuid-Amerika was opgevuld. Ongeveer 3 miljoen jaar geleden was de opvulling tussen Noord- en Zuid-Amerika een feit. Daardoor is er een definitieve scheiding gekomen tussen de beide oceanen.

Voor vele wetenschappers is de vorming van de Panama-landengte het belangrijkste geologische verschijnsel dat in de laatste 60 miljoen jaar is opgetreden. De scheiding van de watermassa’s heeft een enorme impact gehad op het klimaat en het milieu.Immers door de scheiding van het water in beide oceanen ontstonden er nieuwe golfstromingen zowel in de Stille als in de Atlantische Oceaan. De Atlantische stromingen werden nu richting noorden gedreven en er ontstond de Golfstroom. Het warme water uit de Caribische Zee (open verbinding met de Atlantische Oceaan) stroomt vanaf dan richting noordoosten. Deze warme Golfstroom zorgt ervoor dat in Noordwest Europa het klimaat werd opgewarmd , waarbij de temperatuur tot 10°C hoger werd/is dan wanneer beide oceanen een open verbinding zouden gehad hebben ter hoogte van Centraal Amerika. 

Een tweede verschijnsel is het zouter worden van de Atlantische Oceaan doordat beide waters zich niet meer vermengen.

Door al deze veranderingen in de zeestromingen in de oceanen, zien we dat de vorming van Panama een enorme invloed gehand heeft en heeft op de golfstromen, de windstromen, de straalstromen (de luchtverplaatsingen hoog in de atmosfeer), waardoor droogte en regen het landschap dat we nu kennen, heeft gevormd.

De vorming van de landengte heeft ook een zeer grote invloed gehad op de rol van de biodiversiteit op de wereld. Door deze landbrug was het voor planten en dieren gemakkelijker om te migreren tussen het Noord- en Zuid-Amerikaanse continent.

De inzichten in deze materie kwam er door de waarnemingen die verzameld werden door de Endeavor satellieten. Tot voor het jaar 2000 was het moeilijk om gegevens te verzamen over de vorming van Centraal Amerika omdat het gebied zo ongeveer continu bedekt is door wolken. Nu heeft men toestellen welke door de wolken heen beelden hebben kunnen maken in hoge resolutie.  https://earthobservatory.nasa.gov/images/4073/panama-isthmus-that-changed-the-world


Wij zullen het gedeelte van Panama bezoeken dat zich ten westen van Panama stad bevindt.  In Panama zullen we ons verplaatsen met het openbaar vervoer

2.  Aankomst in Panama

Vandaag lukt het vervoer per trein naar Schiphol prima.We komen te vroeg aan in Brussel-Zuid waardoor we nog een trein vroeger kunnen nemen.Gelukkig, want op Schiphol is het een grote drukte, met heel wat controles.

Eens op de vlucht naar Panama krijgen we een gezondheidsformulier specifiek om na te gaan of we een mogelijke besmetting met het Corona-virus zouden kunnen hebben.
Een babbel met een airhostess zegt ons dat er een aantal passagiers zijn welke niet zijn komen opdagen.Een probleem dat blijkbaar te wijten is aan dat zelfde virus.Maar gelukkig zegt zij ‘we vliegen nog’ want andere maatschappijen annuleren vluchten en ook KLM heeft naar Azië heel wat vluchten geannuleerd.

Bij aankomst in de luchthaven van Panama moeten we dat gezondheidspapier al snel afgeven, maar niemand kijkt er naar.Enkele meter verder wordt onze temperatuur gemeten, en nog vijf stappen verder worden de paspoorten gecontroleerd of we wel niet direct uit China komen.Dat alles zorgt even voor vertraging, maar gezien de ernst van de situatie nemen we dit graag bij.

Het verschil in temperatuur is groot.In het vliegtuig Belgische temperaturen, een dikke trui is nodig.Maar eens buiten het toestel is het bijna 20° warmer, een groot verschil.We zijn er op voorzien.

Na nog wat controles staan we op straat, bij de taxi’s.Gelukkig heb ik thuis in mijn gps de locatie van ons eerste verblijf aangeduid.Taxichauffeurs in Panama kennen immers hun stad niet, een adres is immers ook niet zo eenvoudig te interpreteren.Dit is niet alleen zo in Panama, ook in de andere Latijns-Amerikaanse landen ondervonden we al hetzelfde.

Uiteindelijk zijn we nog vlug ter plekke, de ontvangst is erg vriendelijk, naar keuze in het Engels of Spaans.Laat ons maar al weer gewoon worden aan de Spaanse taal, we zullen deze opwarming al goed kunnen gebruiken.

3.  In en rond de hoofdstad, Ciudad de Panama

Wat ons de volgende dag opvalt is de beleefdheid van autobestuurders wanneer we de straat (willen) oversteken.Er zijn weinig of geen zebrapaden, maar de auto’s houden halt om ons over te laten!

Voor ons eerste bezoek gaan we met Uber naar het Parque Natural Metropolitana (het Natuur-Stadspark.Het gebied is helemaal niet aangelegd, het is een stukje oerwoud waar hier en daar vroeger een gebouw is neergepoot, nu in verval.De paden welke wij volgen zijn goed aangelegd en vrij breed.Hier zijn zoogdieren en vogels te zien.Het eerste pad, Sendero de Roble (Eik-pad) is grotendeels vlak en ligt niet zo ver van een doorgaande weg.Op het einde ervan begint Sendero de Monos Titi (Roodnektamarin-pad)

de nationale boom van Panama, Sterculia apetalia, komt voor in het droge laagland-oerwoud

het mannetje van deze Gestreepte Helmspecht (Dryocopus lineatus lineatus)heeft een felrode kop, het wijfje heeft meer kleur

bomen met dergelijke sterke en scherpe uitsteeksels werden door indianen als rasp gebruikt (maniok, kokos, …)

er komen wel wat grote bomen voor in dit park

we zien 3 Witsnuitneusbeer of Coati (Nasua narica) , ze snuffelen alsmaar in de grond op zoek naar voedsel.He zijn omnivoor, maar voeden zich toch meest met insecten en kleine dieren

verschillende bomen staan in bloei

de wandeling eindigt bij een uitzichtpunt, iets meer dan 150m hoog.Hier een uitzicht op de wolkenkrabbers van de stad

hier hebben we een zicht op schepen welke in een sluis in het Panama-kanaal gelegen zijn

op de terugweg zien we een groep aapjes, Geoffroys Tamarin (Mono Titi) in de bomen slingeren.Ze bewegen erg snel, moeilijk om te fotograferen

Met de Metrobus, de benaming voor bussen in Panama Stad, rijden we tot Mercado de Mariscos, de markt van zee-organismen.

een bak met langoesten

langwerpige schelpen waarvan de inhoud wordt gegeten

er is een grote ruimte waar de gevangen vis aan land gebracht wordt

buiten zien we overal pelikanen.E zitten te wachten tot ze een mooie hap kunnen versieren

vele vissersboten zijn in erbarmelijke toestand

bij de zee hebben we een uitzicht op een ander stadsdeel met torengebouwen

Op het domein bevinden zich restaurants en kleine eetgelegenheden, allemaal hebben ze vis en zeedieren op het menu.

we laten een grote vis stomen in folie met groentjes

Op een landtong in zee, te voet te bereiken vanaf de Mercado de Mariscos, ligt het oude stadscentrum Casco Viejo

zicht op de oude stad, even voorbij de Mercado de Mariscos

op weg naar de Casco Viejo zien we in een parkje een groep muzikanten en 2 meisjes welke ronddraaien

Een deel van de gebouwen is al gerestaureerd, een aantal staan of liggen als ruïne.Hier maken we een wandeling.

mooi gerestaureerde grote gebouwen, meest uit de tijd dat het kanaal werd gegraven

hier komen we heel wat koffiehuizen tegen, de koffie is Panamees en erg lekker

Iglesia de la Merced (Kerk van de Genade) is de oudste kerk uit dit gebied, gebouwd in 1680

 de kerk binnenin

in vergelijking met de kathedraal, welke we straks bezoeken, is dit kerkje binnenin mooi ingericht

de gevel van de kathedraal

binnenin is enkel het altaar, gemaakt uit 7 kleuren Italiaanse marmer, de moeite waard

op het plein staan de Japanse kerselaars al een bloei

Op het Plein van de Kathedraal bevindt zich ook het Museo de Canal Interoceanico de Panama, of eenvoudig het Kanaalmuseum.

de gevel van het museum

het museum bevindt zich in een groot gebouw, ooit behorend tot rijke Fransen

Verrassend, de eerste zaal stelt stukken tentoon uit de precolombiaanse tijd

dit keramiek figuur dateert uit de periode 750-900 n. C. en stelt de coati voor

een kikker op levensgroot formaat, deels in koper

Eerst kort wat uitleg over het Panama-Kanaal

Panama is vooral bekend omwille van het Panama kanaal, een 81 km lange verbinding tussen de Atlantische en de Stille Oceaan.

Het kanaal bevindt zich iets ten oosten van de hoofdstad Panama Ciudad (Panama Stad)

het Panama kanaal is aangeduid op deze kaart

Een meer gedetailleerde kaart van het kanaal is hier te zien

Indien er geen kanaal zou zijn tussen de Atlantische en de Stille Oceaan, zou de scheepvaart moeten varen rond de zuidelijke punt van Zuid-Amerika.

Zoals men kan zien op het onderste gedeelte van bovenstaande kaart, bevindt zich het grootste gedeelte van de bodem van het kanaal, op 26m boven de zeespiegel.Dit betekent dat er een aantal sluizen voorzien zijn om de schepen aan het ene einde op een hoger niveau te brengen, aan het andere uiteinde terug op zeeniveau.
Vermits water niet omhoog kan kruipen, moet er een permanente aanvoer zijn van (zoet) water om het grote gedeelte van het hoger gelegen kanaal, te voorzien van voldoende water.In feite is dat op zich al een natuurramp.
Bij droogte is er te weinig zoetwateraanvoer en mogen schepen minder wegen (minder vracht!) om toch deze waterweg te kunnen gebruiken.

Het kanaal was na 7 jaar graven klaar net voor de WO1.Het gebied rond het kanaal was eigendom van de VS, zij hadden de aanleg ervan betaald.Het kanaal is in 1920 in gebruik genomen.Pas in 1999 werd het ganse kanaalgebied overgedragen aan Panama.
Enkele jaren geleden werd het kanaal nog breder gemaakt.Het moet bovendien permanent uitgebaggerd worden.Aan beide projecten werk(t)en Belgische bedrijven mee (Jan De Nul en de Dredging groep)

Terug in het museum.
Er zijn vooral heel veel teksten te lezen, meestal ook in het Engels.We leren hier dat het eerst de Fransen waren welke gestart zijn met de bouw van een kanaal

ingenieur Lesseps, welke het Suez kanaal bouwde, werd ook hier ingeschakeld voor de bouw van het kanaal op het smalste gedeelte van Panama.We spreken over de periode 1881-1882

Hét grote probleem echter was de heuvelrugwaar het kanaal door moest.De Fransen wilden het kanaal vlak maken, dus er zou heel veel grond moeten verplaatst worden, een uiterst moeilijke, dure en tijdrovende activiteit

Uiteindelijk werd het Franse project afgeblazen.De Amerikanen namen de concessie over, alles gebeurde echter heel ingewikkeld en moeilijk

graafwerken voor het kanaal.Mensen van meer dan 40 verschillende nationaliteiten werkten hier, maar de meerderheid waren Chinezen en Afro-Amerikanen, de nakomelingen van de ooit ingevoerde slaven

Ook de Amerikanen dachten eerst nog een vlak kanaal te graven, dat plan werd later herzien.Het gebied echter over een breedte van 2 x 8km naast het kanaal, was de Kanaalzone en werd beheerd door de VS.Dat stuk land was dus geen Panamees grondgebied.De Amerikanen betaalden dan ook het kanaal.

De graafwerken en bouw van de sluizen vonden plaats tussen 1904 en 1914.Pas in 1999 werd de Kanaalzone terug eigendom van Panama, dat verliep echter niet zonder slag of stoot.

100 jaar later werd het kanaal verbreed en nieuwe sluizen gebouwd.Het Belgische bedrijf Jan de Nul was een belangrijke firma welke hier heeft meegewerkt.

één van de graafkranen van Jan De Nul.Het bedrijf verplaatste alleen in het jaar 2011 13,4 miljoen kubieke meter grond

nu het vernieuwde kanaal en de sluizen voor een periode van minstens 100 jaar functioneel kunnen zijn, zien we op deze kaart dat het vervoer van goederendoor grote containerfirma’s tussen het Verre Oosten en Europa vooral via hetPanama-kanaal verloopt en bijna niet meer via het Suez-kanaal

Na het bezoek aan het museum komen we nog langs het Simon Bolivar plein, de man die Latijns-Amerika bevrijdde van de Spanjaarden

het Bolivar-paleis

wat verder komen we op de oude vestingsmuren van de stad, nu een 400m lang wandelgebied bovenaan beschermd door Bougainvilea’s.

hier zijn er stalletjes van de Gunu-indianen welke eigen handwerk verkopen als souvenirs.Zo te zien echter hebben ze geen verkoop.

Het is absoluut verboden om de mensen van indianengroepen te fotograferen.

Bijna 25.000 stappen is genoeg tijdensde eerste dag.

De mensen hier zijn ook hier weervriendelijker (dan in België).Met obers en mensen op straat maken we soms een korte babbel.Dikwijls zijn dat dan geen Panamezen, ze komen uit Colombia en vooral uit Venezuela.

Het antropologisch Museum is blijkbaar nog steeds gesloten.Ze hebben echter een mooie website, een lege doos, want het is al meer dan 10 jaar geleden dat de bezoekers de mooie voorwerpen hebben kunnen zien.Het is zelfs zo dat bij de sluiting van het museum er meer dan 300voorwerpen zijn verdwenen, gestolen!

In de Stille Oceaan, ten zuiden van Panama, liggen enkele kleine eilandjes welke al lang een plek vormden voor kapers en vrijbuiters.
Om het Kanaal van Panama tegen hoge golven te beschermen, heeft men een dam gebouwd tussen het vaste land en de eilandje, de Calzada Amador.

Calzada kaart waarop de Calzada Amador is aangeduid.Deze dam beschermt de Pacifische toegang van het Kanaal aan de oostzijde

We rijden met de bus tot op het eerste eiland en we keren dan te voet terug over de 5 km lange dam.Nu hebben we aan de rechterzijde het uitzicht op de skyline van Panama-stad, aan de linkerzijde kijken we op de toegang van het kanaal

net uit de bus, hebben we zicht op het eerste eilandje.De lucht is grijs, dus de zee neemt ook deze grijze kleur over

een deeltje van de skyline, het gebouw rechts met de gebogen lijn, was de voormalige Trump-toren.Wegens financieel gesjoemel heeft de Panamese rechtbank de verkoop van het gebouw bevolen.Nu wordt het gebouw beheerd door Marriot

een breder zicht op de stad Panama

de Puente de Las Americas, gebouwd tussen 1959 en 1962 door de VS en betaald door de VS, ze is onderdeel van de Panamerican Highway.

In de praktijk zijn er (maar) 2 bruggen welke Noord- met Zuid-Amerika verbindt.Deze stalen brug heeft een lengte van 1650m, het hoogste punt van de brug is 117m boven het gemiddelde zeeniveau.De vrije ruimte onder de brug bij hoogtij is 61m.Dat beperkt de schepen welke door het kanaal kunnen gesleept worden.

dit schip is op weg om door het Kanaal te varen.Het is nog voormiddag, het moment waarop er van zuid naar noord gevaren wordt

hoog in de lucht vliegt regelmatig een Bruine Pelikaan (Pelicanus ocidentalis), dikwijls zien we de vogel in de zee duiken omdat het zicht van boven op vis in de zee, voldoende is om pelikanen van voedsel te voorzien

 de Amerikaanse Fregatvogel(Fregata magnificens) is in een kleiner aantal aanwezig.Het is een vogel van de Pacifische kustlijn.Kenmerkend is dat de Fregatvogel een parasitair leven leidt.Wanneer deze vogel hoger heeft, vangt hijzelf geen vis, maar valt andere vogels, die net gevist hebben, aan zodat ze hun prooi weer uitspuwen en de fregatvogel die dan opvangt

Net terug op het vasteland, bevindt zich het Bio-Museum.Het gebouw is van de zelfde architect dan het Guggenheim Museum in Bilbao, Frank Gehry.Deze Amerikaanse man, geboren in 1929 in Canada, heeft heel wat gebouwen ontworpen, het Biomuseum is in 2014 voltooid.

beelden uit verschillende hoeken genomen

de gelijkvloerse verdieping geeft een beeld van de constructies

Rond het museum is er een tuin ontworpen met inheemse planten.Aan beide zijden is er een baan tussen de tuinen en de zee.

In de tuinen kan men vrij rondwandelen en we zien hier heel wat vogels.

het wijfje van de Gewone Saffraangors (Sicalis flaveola)

en het mannetje met zijn saffraankleurige kop

Grays lijster (Turdus grayi)

het mannetje van de Langstaarttroepiaal ((Quiscalus mexicanus)

Bisschopstangare (Thraupis episcopus), ons bekend van de beide buurlanden

Een enorme Ficus siert een gedeelte van de tuin

Planten uit de prehistorie welke nog steedsterug te vinden zijn, worden hier in een soort tijdsschaal weergegeven.

zoals deze Stevensons’ Zamia, een palmvaren

Het gelijkvloers van het museum is open, er staan een aantal zuilen opgesteld waar aan de vier zijden info te lezen is, met vooral veel foto’s.De teksten gaan over 4 onderwerpen die te maken hebben metenerzijds het ontstaan van het land, de aankomst van mensen, het leven in die eerste periode, keramiek uit de begintijd, de aankomst van de Spanjaarden en van piraten en kapers.

in het kader van zoet water besparing heeft men bij de bouw van de nieuwe sluizen bekkens gebouwd zodat het water uit de sluis niet verloren gaat maar voor een deel gewoon overgepompt wordt in wachtbekkens

Op de eerste verdieping is er één zaal vrij toegankelijk, hier gaat het over de opwarming van het klimaat, toegepast op Panama

er worden een aantal maatregelen vernoemd om de CO2productie te doen dalen, vele kennen we zoals meer openbaar vervoer gebruiken, minder vlees eten, … .Een beeld echter dat we tot nu toe nog niet hebben gezien : stem voor de juist partij(die werkelijk maatregelen neemt)bij verkiezingen

De andere zalen kunnen enkel bezocht worden mits de aankoop van een erg duur ticket (voor niet-inwoners van Panama).Omdat we toch wel al het één en het ander over de tentoongestelde onderwerpen weten en omwille van de dure toegang, laten we deze permanente tentoonstelling voor wat ze is.

Het ontbijt in de homestay waar we overnachten, krijgen we in de tuin opgediend.’s Morgens vliegen hier heel wat vogels rond, aangetrokken door de vele, verschillende bloemen

er zit zelfs een vogeltje op het nest dat ergens aan een muur van het huis is bevestigd

Nog verder verwijderd, in de Stille Oceaan, liggen meerdereeilanden.Wij bezoeken Taboga, enkel te bereiken per schip.Wij kiezen voor de veiligere en snellere catamaran ten opzichte van de staatsferry.

de catamaran die ons naar Taboga zal brengen

hier liggen heel wat luxe-jachten, zowel van Panamezen als van Amerikanen.De grootste jachten hebben meerdere personeelsleden die nu het schip kuisen

Onderweg zien we tientallen en tientallen schepen, die liggen te wachten om hun doortocht door het Panamakanaal.

nog nooit waren we zo dicht bij deze grote schepen

dit oude cruiseschip (bouwjaar 1948) ligt ook hier te wachten

Er zijn ook de typische zeevogels, sommigen moeilijk om de naam te vinden

Franklins Meeuw (Larus pipixcan)

de Bruine Gent (Sula leucogaster etesiaca) zien we voor de eerste maal.Het is een grote vogel, hij zweeft een hele tijd boven onze hoofden en duikt af en toe naar het water

Panama telt meer dan 1000 eilanden in de Stille Oceaan en meer dan 6000 in de Caribische Zee!

dit is zo een eilandje, net zoals de meeste andere, onbewoond

Het eiland Taboga, met een oppervlakte van ongeveer 11 km2 , ligt op 30’ varen met de snelboot.Omdat vandaag het carnavalverlof begint, zijn er ook heel wat mensen met valiezen en grote pakken mee, en wordt er ook veel vracht opgeladen

Op het eiland is er een dorp met ongeveer 1500 inwoners.Waar toeristen komen zijn de straatjes wat onderhouden, daarbuiten ligt er veel vuil, vooral plastiek.

het eiland ik kleurrijk

dichtbij ligt een nog kleiner eilandje.Bij lage tij is dat via een zandbank verbonden met Taboga.Bij hoogtij is deze verbinding onder water

er ligt een strand bij het dorp, en een strand enkele 100-den meter verder, bij het kleine eilandje

er zijn enkele hotels

Het eiland is een bloemeneiland, in heel wat tuinen staan er kleurrijke veelbloeiers.

deze boom toont heel veel beweging

Het dorp is oud, er staan vervallen gebouwen, er is een groot gebouw, met een zeer goed onderhouden tuin en helemaal omgeven door muren, muurtjes en hekwerk.Voor de rest zijn de huizen niet mooi afgewerkt, maar wel kleurrijk geschilderd

dit kerkje is het op één na oudste van Panama (het oudste zagen we in Panama stad).De toren is nog origineel

in het kerkje is er een dienst aan de gang

op het pleintje bij de kerk, woont een kunstenaar die wat handwerk verkoopt en drankjes verkoopt.Hier blijkt dat de dienst een uitvaart is van iemand die ouder dan 100 jaar is …

21-026 wat verder komen we bij de begraafplaats.Dit is het einde van de weg en van het dorp.Wat verder kan er nog een pad gevolgd worden naar de top van elk van beide heuvels.Toeristen worden met terreinvoertuigen naar daar gevoerd…

De schilder Gauguin is het 2 maal voor enkele dagen geweest, maar omdat de grondprijzen zo hoog waren, is de man uitgeweken naar goedkopere oorden in de Stille Zuidzee.

een herinnering aan Gauguin

De achterzijde van het eiland, samen met een naburig eilandje, vormen een natuurgebed.Hier broeden grote kolonies pelikanen en nog grotere kolonies Amerikaanse fregatvogels

een Bruine Pelikaan

bij het strand vliegen heel wat Franklins Meeuw (Larus pipixcan)

ook de Langstaarttroepiaal, hier het wijfje, is van de partij

We blijven nog 2 dagen in Panama stad, goed voor de start van ons volgend verhaal

 

Print Friendly and PDF

 

 

 

 

Plaats een Reactie

Wivine Deze zondagmorgen is hier nogal nat en met stormwind. Het zien van jullie foto's doet ons een beetje watertanden...... Goede reis! (We leven ook mee met jullie en met de familie van uw vriend Luc, afscheid moeten nemen van iemand doet pijn.) Geplaatst op 23 Februari 2020
katrien fijn dat jullie goed zijn aangekomen! en ondertussen heb je me al heel wat bijgeleerd over een land dat mij alleen bekend stond door zijn kanaal. Ik wens jullie veel deugddoende en leerrijke ervaringen toe op jullie expeditie! stormachtige groeten uit Gent Katrien Geplaatst op 23 Februari 2020

 

      
This site is only viewable in landscape mode !
Session Tracking